Bittco Super Vemar 135mm f/3.5

ÅR: ~1960
LAND: Tyskland
DESIGN: 4 elementer/ 3 grupper
FATNING: LTM/ m39
Bittco Super Vemar 135mm f/3.5
Bittco Super Vemar 135mm

Bittco Super Vemar 135mm f/3.5 (mest kjent under navnet Kyoei Super-Acall 135mm f/3.5). Det er en vanlig oppfatning at objektivet er  produsert av den japanske produsenten Komura (Sankyo Kohki), men ny informasjon kan tilsi at Kyoei har produsert objektivet selv. Paul Sokk (grunnlegger av www.yashicatlr.com) har dog konkrete bevis på at objektivet også er identisk med 13.5 cm Super Yashinon som gjør at opphavet er noe mer usikkert. Utfra designet så stammer den trolig fra slutten av 50-tallet eller tidlig 60-tallet med en materialbruk kombinert av krommet messing og metall. Blenderen som er av typen klikkstopp har tolv lameler som danner en stjerne nedblendet i mellomregisteret, og deretter sirkulær nedblendet til f/22. Det verserer rykter om at en stjerneformat blender kan ha en innvirkning i form av mindre bildefeltkrumning, noe jeg stiller meg tvilende til. Litt eldre optikk er dårligere korrigert for forskjeller i fokusavstand mellom senter og perifær og kan noen ganger misstolkes som om objektivet har svakt presterende hjørner. Dersom man fokuserer i senter og deretter komponerer fokuspunktet et stykke ut av senter i billedflaten kan dette oppleves. Det er derfor viktig å sette fokuspunkt før man fokuserer slik at man unngår å bomme på fokus. Dette gjelder forsåvidt moderne optikk også selv om endel objektiver har korrigerende elementer som gir bedre resultater.

Avstandsskalaen på Bittco Super Vemar 135mm er oppgitt i både meter og fot. Mekanisk er den fantastisk og minste fokusavstand ligger på en og en halv meter. Filterdiameteren er på Ø46 og objektivet har rammesøkerkobling.

Skarpheten er god fra åpen blender, men kontrasten er lav og til tider svært lav. Objektivet oppvisere også en “hotspot” med snev av fargeskift som dekker mye av senter i mange situasjoner, og som opptrer på en annen måte en tradisjonell flare. Dette skyldes indre refleksjoner fra den digitale sensoren som reflekteres tilbake via coatingen på det bakre elementet. Det kan dog korrigeres i postproduksjon, men kan fort bli en tidkrevende prosess for et godt resultat.

Kamera: Sony A7 II

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *