Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2

LAND: Tyskland
FATNING: Arri Standard


Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2

En god kollega lånte meg nylig et par klassiske filmobjektiver i Arri standard fatning. Arri standard fatning ble erstattet av Arri bayonett fatning i 1965, noe som gir en pekepin på når objektivet er produsert. Objektivene kom også med et tretti år gammelt Arri standard til m39 adapter, noe som skulle tilsi at dette kunne tilpasses til et moderne systemkamera uten utfordringer. Desverre fikk jeg ikke full uendeligfokus med det medfølgende adapteret, men med en uendeligfokus på fem-seks meter er det ikke mye mindre klaring som mangler for at den skulle treffe riktig.

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2 er et spennende helmekanisk objektiv for 35mm film bygget i metall. Sammenlignet med optikk for stillbilde er størrelsen tilsvarende et normalobjektiv for rammesøkerkamera, altså kompakt og godt bygget. Objektivet har en E-A bryter for å bytte mellom aktiv og passiv klikkstopp. Blenderen har seks lett buede lameller og stopper på f/22 som minste åpning. Alle bevegelige deler glir jevnt med passe motstand og nærmeste fokusavstand ligger på en meter i avstandsskalaen.

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2 oppviser meget bra senterskarphet fra åpen blender og har nydelig tegning. Objektivet vignetterer noe i hjørnene, dog ikke plagsomt mye tilpasset fullformat. Bokeh, den uskarpe delen av bildet oppleves som kremet og fin, men med noen artefakter på mitt eksemplar i høylysene pga urenheter i optikken. Alt i alt er Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2 et meget hyggelig bekjentskap som overrasker positivt.

Schneider konsernet ble stiftet 18. januar 1913 av Joseph Schneider som «Optische Anstalt Jos. Schneider & Co» i Bad Kreuznach i Tyskland. Selskapet skiftet navn til «Jos. Schneider & Co, Optische Werke, Kreuznach» i 1922, og videre til dagens «Jos. Schneider Optische Werke GmbH» i 1998.

Kamera: Sony A7R III

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25mm f/1.4

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/14 oppviser middels senterskarphet fra åpen blender tilpasset OM-D, men opptrer knivskarpt ved å blende ned et par trinn. Bokeh, den uskarpe delen av bildet oppleves som gjennomsnittlig god, men med noe uroligheter på enkelte motiver. Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25mm f/1.4 fungerte ypperlig til nærfoto, men desverre fikk jeg ikke prøvd objektivet på lengre brennvidder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.