ÅR: 1936-1990
LAND: DDR
DESIGN: 5 elementer/ 3 grupper
FATNING: Pentacon 6
Vekt: 1385g
Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8 er kanskje en av verdens mest spennede teleobjektiver optiske og historisk. Objektivet har sine røtter tilbake til 1935 hvor det optiske skjema ble kalkulert av optikkkonstruktør Ludwig Bertele til olympiaden i Berlin 1936 (Carl Zeiss Jena Olympia Sonnar T 180 mm f / 2.8, derav navnet «Olympia»). Ludwig Bertele er en av de virkelige store navnene innenfor innovative optiske design gjennom 1900-tallet. Ludwig Bertele på wikipedia
Selve Sonnar navnet stammer fra det Tyske ordet «Sonne» som betyr «Sol» som indirekte skal assosieres med raske objektiver. Det optiske skjema til Sonnar kom i 1931 og var en videreutvikling av Ernostar, også utviklet av Ludwig Bertel. Sonnar formelen er brukt i en rekke normal- og teleobjektiver av de fleste produsenter siden den ble kjent og brukes fremdeles i enkelte objektiver den dag idag. Det Sovietiske objektivet Jupiter-6 180mm f/2.8 er også en Sonnar 180mm variant.
Mekanisk er Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8 bygget i solid metall med lekkert sebradesign. Blenderen med syv lameler er av typen klikkstopp med minste blender f/32 i hele og halve stopp. Det skal også finnes en variant med hele 18 lameler for penere bokeh nedblendet. Avstandsskalalen er oppgitt i både meter og fot og nærgrensen for fokus ligger på 1.7 meter.
Skarpheten er god fra åpen blender med medium kontrast og nydelig Sonnar bokeh. Litt kromatiske avvik er observert i kontrastområdene som enkelt kan korrigeres i postproduksjon. Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8 finnes i mange varianter objektivet egner seg fint til portretter selv om enkelte synes 180mm er litt for lang brennvidde. Tyngde og størrelse er kanskje det største ankepunktet, men det glemmer man fort når man ser resultatene 🙂
Carl Zeiss Jena ble grunnlagt i byen Jena i 1856. Les mer om C. Zeiss fasinerende historie.
Har dette objektivet med P6 fatning.
Meiner at «Olympic» eller «Olympia» modellen har eit anna design, der den påmonterte stativfoten er eit kjenneteikn. Liknar på Sonnar 300mm olympic.
Det er vel mer det optiske designet som er basert på den tidligere Olympia modellen. 🙂
Har Sonnar 180/2.8 Zebra varianten med 18 lameller. Er begynt å arbeide mer med mine P6 objektiver på Sony A 7ii.
Objektiveve har fått en «ny vår» med adapter og god fokushjelp.
Tilpasset optikk til moderne systemkamera er utrolig moro og kan være avhengighetsskapende 🙂
Har akkurat fått i hus en versjon av dette objektivet; matt sort finish (ikke sebra), 18 blenderlameller, trinnløs blender, preset mekanisme med klikk på hele blendere, minste blender er 22. Og ikke minst; det gedigne stativfoten. Det var den 18 lamellers blenderen som trigga meg til å slå til på denne. Så vidt jeg kan se fra serienr så er mitt eksemplar produsert omkring 60-61. Jeg har testa det ut på Sony A7r4, og finner det overraskende skarpt når det blendes noe ned. På full åpning er det noe sløret. En del CA, men i dag kan jo det rettes på i post. Utrolig myk og fin bokeh.
Ja, det er et spennende objektiv og veldig godt bygget. 🙂