Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm f/3.5

ÅR: 1946
LAND: Tyskland
DESIGN: 6 elementer/ 4 grupper
FATNING: m39
Vekt: 144g
Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm
Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm

Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm f/3.5 ble introdusert i 1946 og overtok for Leitz Elmar 3.5cm f/3.5 som hadde et enklere 4/3 optisk skjema. Objektivet er godt bygget i messing med matte og krommede overflater.

Byggekvalitet og funksjoner

Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm f/3.5 har et karakteristisk design hvor blenderringen er falset ned på den ene siden for å få plass til blenderverdiene, snedig! Blenderen som er klikkløs med ti lameller har en tilnærmet sirkular form nedblendet gjennom hele registeret samt en minste åpning på f/22. Nærgrensen for fokus er oppgitt til 3.5 fot eller ca. en meter.

Bildekvalitet og tegning

Ernst Leitz Wetzlar Summaron 3.5cm f/3.5 oppviser god senterskarphet fra åpen blender, men med svake hjørner tilpasset A7 II. I og med at objektivet har et symmetrisk objektivskjema så kan endel av denne uskarpheten også skyldes filterplaten på den moderne sensoren som har vist seg å ha noen utfordringer med rammesøkerobjektiver i vidvinkelområdet. Blender man dog litt ned så kommer hjørneskarpheten sigende inn. Kontrasten er god og bokeh, den uskarpe delen av bildet, helt på det jevne.

Objektivet er også testet på Fujifilm GFX 50R i 2024. GFX formatet har en utsnittsfaktor på 0.79, noe som gjør bildeutsnittet til en 28mm sammenlignet med fullformat. Bildesirkelen dekker hele formatet, men har åpenbare svakheter helt ut i hjørnene som smøring og vignettering. Det er dog ikke værre en at det fungerer brukbart, og med over 50 megapiksler så har man rikelig med oppløsning til å klippe vekk noe av hjørnene i post om ønskelig.

Produsent

Ernst Leitz Wetzlar eller mer kjent som Leica produserte sine første 35mm kamera prototyper i 1913. Navnet Leica kommer av kombinasjonen etternavnet «Leitz» og «camera», Lei-ca. Wetzlar, er navnet på byen hvor selskapet holdt til og ligger omtrent midt i Tyskland. Leica har på mange områder verdt selve kilden til flere kjente objektiv- og kameradesign som er flittig kopiert av konkurrentene. Og flere moderne objektiver er en videreutvikling av den samme essensen som ble funnet opp av de tyske ingeniørene i første halvdel av 1900-tallet.

Kamera: Sony A7 II
Kamera: Fujifilm GFX 50R

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *