Helios 44-2 58mm f/2 (Belomo)

ÅR: 1983
LAND: Sovjet
DESIGN: 6 elementer/ 4 grupper
FATNING: m42
Helios 44-2 58mm

Helios 44 ble produsert mellom 1958 og 1992 og designet er basert på Carl Zeiss Biotar 58mm f/2 (1939). Helios 44 er et av verdens mest masseproduserte normalobjektiver og vil således kunne anskaffes for en billig penge. Den første varianten (sølv) kom i m39 skrufatning for Zenit 3-m SLR kamera. Objektivet skal også finnes i Pentax k fatning men er dog definitivt mest utbredt i m42 skrufatning.

Historikken rundt varianter av dette objektivet er et lite forskningsprosjekt i seg selv og blant de syv hovedvariantene finnes det også flere undervarianter. Det finnes f.eks. hele åtte undervarianter av Helios 44-2. En gruppe entusiaster har samlet en god slump informasjon i forumet på mflenses. Helios 44-2 er selve favoritten blant mange Helios 44 entusiaster. Det de fleste syntes å enes om tidligere var: «ikke den skarpeste Helios-44, men den med mest karakter«. I de senere årene er dette en sannhet med modifikasjoner. Ulike kilder viser at det er svært lite forskjell på tegning og karakter mellom Helios 44 utgavene.

Byggekvalitet og funksjoner

Blenderen til forskjell fra senere modeller sitter foran på objektivet og er klikkløs. Det er åtte lameller i blenderen kontra seks på nyere modeller, så teoretisk sett har den et fortrinn på bokeh. Selve objektivkroppen ser også ganske annerledes ut med en smalere form rundt fatningen og en mer retroaktig fokusring. Det som synes å være viktig er hvor modellen er produsert. Enkelte modeller har ganske laber byggekvalitet. Retro Foto House har laget denne nyttige guiden, som gjør det hele litt mer oversiktlig:

Bildekvalitet og tegning

Bildekvaliteten er generelt sett meget god og det er vanskelig å skille den fra tidligere omtalte Helios 44m-4 og 77m-4 uten å utføre direkte sammenligningstester. Her finnes god skarphet fra åpen blender med interessante virvlende bokehegenskaper samt bra kontrast og dynamikk i bildene blendet ned. Objektivet har en nærgrense på 0.5 meter.

Den gode nyheten er at den også dekker GFX sensor som en ekvivalent på 40mm f/1.6 sammenlignet med fullformat. Den har god skarphet over hele bildeflaten på det store formatet, men man må passe seg litt for direkte sollys og sterke lyskilder. Man kan fort ende opp med et kontrastløst bilde fullt av lysrefleksjoner. Utenom det, fungerer den fantastisk på GFX formatet.

Kamera: Sony A7 II
Kamera: Fujifilm GFX 50R

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *